Keuzedeel

Online Marketing en het toepassen van e-commerce (K0519)

De essentie van e-commerce

Via deze E-commerce lesmethode leren studenten de essentie van E-commerce op een aantrekkelijke en zeer praktische manier kennen:

  • Het theoriedeel van deze lesmethode behandelt alle essentiële E-commerce begrippen en de toepassing ervan.
  • In het praktische deel bouwen studenten een professionele webshop met behulp van WordPress + Woocommerce.

Deze lesmethode E-commerce is beschikbaar in de Elektronische Leer Omgeving (ELO) van Edufocus.

 

Kenmerken van deze lesmethode E-commerce:

  • Compleet met PowerPoint presentaties en examen
  • Flexibel inzetbaar, voor zowel de inhoud als de lesprogrammering.
  • Voorkennis bij de student en docent is niet nodig.
    Voor docenten bieden wij wel een kosteloze lesmethode training aan.
  • Helpdesk beschikbaar.
  • De formele benaming van dit keuzedeel is:
    Online marketing en het toepassen van e-commerce (K0519)
Keuzedeel Online Marketing en het toepassen ven E-commerce K0519

Combinatie mogelijkheden

Maak je als opleiding al gebruik van “Online Wereld voor de Detailhandel 1” of “Online Wereld voor Commercie en Groothandel 1” dan heeft de student de basiskennis e-commerce al doorlopen. Je kunt dan, in plaats van de lesmethode “Keuzedeel Online Marketing en het toepassen van e-commerce (K0519)”, ook volstaan met de toevoeging van “Online Wereld voor de Detailhandel 2” of “Online Wereld voor Commercie en Groothandel 2”.

 

De volgende combinaties zijn dan mogelijk voor het doorlopen van het keuzedeel:

“Online Wereld voor de Detailhandel 1” aangevuld met “Online Wereld voor de Detailhandel 2”

óf

Online Wereld voor Commercie en Groothandel 1″ aangevuld met “Online Wereld voor Commercie en Groothandel 2”

Keuzedeel online marketing en het toepassen van e-commerce K0519

Keuzedeel online marketing en het toepassen van e-commerce K0519

Het verschil

Het verschil tussen de eerste optie, de specifieke lesmethode “Keuzedeel Online Marketing en het toepassen van E-commercie” en het gebruik maken van één van de combinatie mogelijkheden, is dat de theorie bij de combinatie mogelijkheden veel diepgaander is. Bij de eerste optie wordt alleen de essentie van online marketing en e-commerce behandeld. Bij de combinatie optie zijn de onderwerpen breder en diepgaander.

Wat houdt het keuzedeel in?

Kwalificatiedossier en lesmethodes (voorbeelden)

Kwalificatie Lesmethodes
25153 Eerste verkoper Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25154 Verkoopadviseur Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25155 Verkoopspecialist Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25501 Verkoopspecialist Groene detailhandel Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25164 Specialist Mode/maatkleding Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25162 Manager Retail Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25502 Manager Retail (groen) Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25165 Vakman ondernemer Online Wereld voor de Detailhandel I + II óf
25134 Commercieel Medewerker Online Wereld voor Commercie en Groothandel I + II
25132 (Junior) Accountmanager Online Wereld voor Commercie en Groothandel I + II
25133 Assistent-Manager Internationale Handel Online Wereld voor Commercie en Groothandel I + II
25137 Vestigingsmanager Online Wereld voor Commercie en Groothandel I + II

Overige crebo’s

Voor overige crebo’s, en de laatste informatie met betrekking tot kwalificatiedossiers en keuzedelen, verwijzen wij naar de website van SBB, te vinden onder https://www.s-bb.nl/

Voor de onderstaande crebo’s geldt dat de lesmethodes reeds van toepassing zijn op het basis-/profieldeel van de betreffende kwalificaties. Bij die genoemde crebo’s is het daarom niet mogelijk de lesmethode als keuzedeel aan te bieden.

Kwalificatie Lesmethodes bij basis-/profieldeel
25166 Ondernemer Retail Online Wereld voor de Detailhandel I + II
25147 Medewerker Evenementenorganisatie Online Marketing voor het MBO + Social Media voor het MBO + WordPress voor het MBO
25148 Medewerker Marketing en Communicatie Online Marketing voor het MBO + Social Media voor het MBO + WordPress voor het MBO

Specifieke kenmerken van het keuzedeel “Online Marketing en E-commerce”

De online wereld, social media en internet, heeft een grote stempel gedrukt op de detailhandel en de commercie. Winkels zien hun omzet teruglopen en stadscentra lopen leeg. De rol van de groothandel verandert mee. Hoe moet je je als medewerker en ondernemer wapenen in deze nieuwe realiteit?  Dit keuzedeel voorziet in de behoefte aan kennis van de online wereld die van belang is voor de detailhandel en commercie.

Lesprogrammering

De lesprogrammering is flexibel in te vullen. Bij instellingen die de methode al gebruiken zien we hierin een grote variatie. Edufocus kan u hierin ook adviseren. Wilt u verdieping op delen van het lespakket dan is dit altijd bespreekbaar. Lees ook de informatie over de individuele methodes op de betreffende pagina’s.

Aantrekkelijke opdrachten

De lesmethode is opgebouwd uit een mix van aantrekkelijke theorie- en praktijkopdrachten. Al het ondersteunende materiaal is beschikbaar op het portaal “MijnEdu.nl”. Docenten en studenten krijgen hiervoor een eigen inlogcode.

Examineren

Vanaf 1 augustus 2016 zijn keuzedelen onderdeel van de MBO-opleidingen. De keuzedelen tellen vanaf cohort 2020-2021 ook mee voor de zak-/slaagregeling. Met de exameninstrumenten van Edufocus of ESS is het mogelijk dit keuzedeel te examineren.

Docententraining

Voor deze lesmethode is docententraining beschikbaar. Deze training is ook geschikt voor docenten die nog weinig ervaring hebben met het onderwerp Online Marketing. Op de pagina docententraining meer informatie.